Scherpe V-hals

Het maken van een v-hals is een vrij secuur werkje, maar als je er de tijd voor neemt, dan kun je het makkelijk jezelf eigen maken. Ik doe graag altijd eerst de hals (voor en achter), voordat ik de schouders aan elkaar zet.

Er zijn verschillende soorten v-halsen natuurlijk, ik leg er hier 1 uit. Het resultaat zal een hals zijn waarbij je geen biesje (randje stof) meer ziet als je er klaar mee bent, slechts een stiksel.

Leg de stof met de goede-/buitenkant naar boven op je tafel. Knip vervolgens een stukje stof uit die het beleg moet gaan vormen. In patronen staat vaak dat dit een V-vorm moet hebben, welke schuin op draad is geknipt. Ik kan je aanraden hier een vierkant stuk stof voor te nemen, dat vervormt namelijk minder. De reststof kun je er later altijd nog afknippen.

Dit vierkante/rechthoekige stuk stof leg je dan op je v-hals, met de goede kanten op elkaar. Zet dit vast met spelden, rijg het eventueel nog even lang de hals af, zodat de stof niet kan gaan schuiven. Zet in ieder geval 1 knopspeld midden onder de punt van je v-hals. Maak nu met de machine een rechte stiksteek langs de V-hals, helemaal tot aan de speld in het midden. Laat de naald in de stof, doe het voetje van de naaimachine omhoog, en draai de stof om de naald heen. Nu kun je het tweede stuk van je v-hals verder stikken tot aan de schoudernaad.

Knip voorzichtig de scherpe hoek van de v-hals tot aan het stiksel in en knip overtollig stof weg langs de naden.

Om het mooi plat te krijgen zet je dan langs de rand van de V-hals nog een tweede stiksel. Je kan kiezen:
1. niet aan de buitenkant zichtbaar
2. aan de buitenkant zichtbaar

In geval van 1. : Stik de randjes van de naad vast op het beleg, maar niet op de stof van de voorkant van je kledingstuk. Leg hiervoor de naad open, vouw de randjes plat op het beleg (dat wat binnenin komt te zitten) en stik het door langs de rand. Hierdoor zal het beleg netjes vlak naar achter vallen, maar geen naad zichtbaar zijn aan de buitenkant.

In geval van 2. : Vouw de stof met de goede kanten naar buiten (randje van de naden binnenin dus) en stik een sierstiksel langs de v-hals. Dit kun je in een onopvallende kleur doen, of juist in een contrasterende kleur voor een speels effect.

Strijk even netjes de V-hals plat met een niet te hete strijkbout, liefst met een natte theedoek ertussen zodat je de stof niet beschadigt.

Je hebt nu een scherpe v-hals in je voorpand, en kunt verder met de rest van je naaiwerk.

8 Reacties

  1. Lies
    Lies 17/10/2013 at 08:33 |

    Goed uitgelegd! Heb je ook zoiets voor een rechthoekige rechte strakke halslijn? Ik ben een beginner en kom daar niet goed uit. Thanks

    Reply
  2. AV
    AV 03/08/2014 at 20:28 |

    Je uitleg heeft me al een eind op weg geholpen, maar dit stukje is mij niet helemaal duidelijk:
    “zet langs de rand van de v-hals nog een stiksel (waarbij je de naadtoeslag op het stuk beleg – het stuk stof dat binnenin zal zitten – stikt) om het mooi plat te krijgen.”
    Welke kant ligt hierbij boven? Kun je dit nog een beetje toelichten? Alvast dank.

    Reply
  3. Michelle
    Michelle 06/12/2015 at 19:54 |

    Op zich duidelijke uitleg. Ik zou graag willen weten hoe je dit doet, met een bestaande jurk, zonder dat je extra van dezelfde stof hebt. het is een katoenen jurk, met een hoge hals.

    Reply
  4. Eline
    Eline 20/06/2016 at 12:14 |

    Ik ga mijn lievelingstop namaken en daar heb ik dus geen patroon van. Heb me dagenlang afgevraagd hoe ik de hals moest maken, verschillende boeken erop nageslagen maar ik kwam er maar niet uit. Als “laatste redmiddel” maar eens een Google-zoektocht gedaan en daarmee kwam ik uit op deze pagina. Waarom ben ik hier niet mee begonnen? Haha 🙂
    Heel duidelijke uitleg, hiermee ga ik er zeker uit komen! Dankjewel dat je je ervaring en kennis deelt!

    Reply

Laat een bericht achter