Gewone zoom

gewone zoom naaien

De meeste simpele versie van een zoom, in om de stof gewoon om te slaan. Het liefst natuurlijk wel even de rand afwerken met een zigzagsteek, of gelockt (heb je wel een lockmachine voor nodig). Niet alle stoffen moeten een afgewerkte rand hebben, maar het maakt je naaiwerk wel een stuk netter en wasmachine-bestendiger.

Nadat je de rand hebt afgewerkt, vouw je deze op gelijke lengte om. Zet hem even vast met wat spelden, en rijg dit vast wanneer je een gladde stof hebt. Dit rijgen helpt ook als je hier nog niet zo ervaren in bent, om het wel netjes te krijgen. Na het rijgen kun je dan de zoom vastzetten met een rechte steek op de naaimachine. Zorg dat je een constante afstand van de zijrand blijft houden om een gelijke zoom te krijgen.

Een zoom mag best wat breedte hebben, kijk maar eens naar de kleding die je koopt in de winkel. Vaak hebben die zomen van 1 cm aan de onderkant van een shirt of broek. Je hoeft dus niet te dicht op de rand te naaien.

8 Reacties

  1. Christien
    Christien 18/10/2016 at 19:57 |

    Hoe krijg ik een nette zoom bij bijvoorbeeld toelopende broekspijpen? Ik krijg dan altijd vouwen in de stof…

    Reply
  2. Ria Zaat
    Ria Zaat 09/04/2017 at 21:28 |

    Ik maak een shirt uit Fashion trends en daar moet ik de hals en de zoom afwerken met een coversteek. Mijn vraag is wat is een coversteek?

    Reply
  3. Elies
    Elies 07/08/2017 at 14:51 |

    De vragenstellers zijn vergeten je te bedanken, maar dat doe ik dan alsnog, want ik heb hier mijn antwoord gevonden. Bedankt!

    Reply
  4. Rosa
    Rosa 23/10/2018 at 12:15 |

    Hi! Dank voor de duidelijke uitleg. Kan de rechte steek ook in stretchy stof? Of moet dan de driedubbele stretch rechte steek worden gebruikt? Die vind ik er minder net uitzien, vandaar mijn vraag!

    Reply

Laat een bericht achter