Elastisch smokwerk

Een stof kun je hele fijne, elastische, rimpeltjes geven met de techniek Smokken (Smocken) , rimpelen met elastiek. Dit kun je op verschillende manier doen, maar ik leg hieronder 1 manier uit die ik het fijnste vind werken hiervoor.

Nodig: Elastisch garen of dun elastiek.

In het patroon heb je smok-lijnen staan, hieroverheen moet de stof heel fijn gerimpeld worden tot een smokeffect. Knip het elastisch garen af op de lengte (+ marge) van de lijn op de stof en leg het op de lijn aan de achterkant van je stof (binnenkant van je jurk/shirt). Speld vast met een pHoe je in dunne stof kan smokken (smocken)aar veiligheidsspelden.

Stel een zigzag in op je naaimachine met bijkleurend naaigaren. Deze zigzag mag best grof zijn, dat maakt niet zoveel uit, en het werkt wel lekker snel 🙂

Zigzag nu over het elastische garen, zonder het vast te zetten. In feite creeër je een tunneltje van zigzagsteekjes voor het garen om zich in te bewegen. Ga in 1 keer door van begin tot eind, het lijntje volgen. Doe dit over het gehele kledingstuk op de lijnen waar nodig. Volg verder de instructies van het patroon op.

Trek pas als laatste voorzichtig de elastieke draden aan. Je zult zien dat de stof heel fijn gerimpeld wordt. En als je de lijnen netjes genoeg hebt gevolgt ziet het er heel netjes uit.

Het is een precies werkje, en daarmee ook een goede oefening om heel netjes te leren naaien.

Andere manieren van smokken vragen je het elastiek op de onderspoel te draaien, waarna je deze als onderdraad mee-naait. Dit is mij nog nooit met succes gelukt. Jou wel?

14 Reacties

  1. Yvonne
    Yvonne 28/06/2011 at 20:24 |

    Elastiek op de onderspoel wordt niet strak genoeg en is niet netjes. Bedankt voor deze tip

    Reply
  2. Ilse
    Ilse 22/02/2013 at 08:59 |

    Dank je wel voor deze tip ! Voor mij was het zelfs niet nodig om de elastiekdraad vast te zetten, ging snel & makkelijk op deze manier. Super !

    Reply
  3. Ester
    Ester 04/04/2014 at 10:32 |

    Hoi,

    Hele duidelijke uitleg! Ik heb alleen nog wel 1 vraagje. De draad die je op je spoeltje hebt( niet het onderspoeltje) is dat dan ook het elastiek of is dat het gewone garen?(katoen). Ik heb nu namelijk het elstiche garen erop maar dat is te dik om door de naald te krijgen. Ik kan die in het onder en boven spoeltje gewoon de normale garen doen en ik hoef alleen maar steeds een draad in de lengte op de stof neer te leggen en daaroverheen te zigzaggen? Klopt dat?

    Heel erg bedankt alvast.

    Groetjes Ester

    Reply
  4. Sonnie
    Sonnie 10/04/2014 at 19:44 |

    Dit ga ik direct proberen! Zit al een hele dag te klooien met elastiek op onderspoel en ik krijg het maar niet strak…
    Hoe zet je de uiteindes vast?

    Reply
  5. Ingrid
    Ingrid 11/04/2014 at 11:11 |

    Bedankt voor de tip, gaat super goed, goede uitleg, zal deze methode dikwijls gebruiken

    Ingrid

    Reply
  6. Granny
    Granny 17/04/2015 at 10:49 |

    Ik ben zooooo blij met deze tip. Al jaren naai ik, maar dit was een eye opener. Mijn 2 kleinkinderen van 6 en 8 zullen blij zijn dat er nu eindelijk iets gemaakt wordt van die heel dunne stof. Bedankt. Gaaf!!!!!!!

    Reply
  7. Yvonjana
    Yvonjana 16/09/2015 at 17:19 |

    Heb het wel gedaan met het elastiek op de spoel. Mijn machine is een Pfaff Ambition essential in het begin ging het niet zoals het beschreven staat in het boekje. Vervolgens heb ik eerst de bovenspanning strakker gezet en dan rimpelt
    het wel wat.
    Maar daarna heb ik de bovenspanning slapper gezet, van 4 naar 2 en dan
    rimpelt het fantastisch. Dan nog even een beetje stomen met mijn stoomijzer, daarna ziet het smockwerk er prachtig uit!

    Reply
  8. Inge
    Inge 28/06/2016 at 10:32 |

    Bij mijn eerste pogingen, ging het elastiek niet netjes onder mijn standaardvoetje door; het voetje duwde het elastiek op. Hoe heb je dat opgelost?

    Reply
  9. Knutselfrutsel
    Knutselfrutsel 29/11/2018 at 10:25 |

    Hoi, ik weet niet of het probleem opgelost is maar er zijn naaimachine voetjes te koop met een tunneltje er in verwerkt om koort op te stikken, daar past ook elastiek onderdoor. 😉

    Reply

Laat een bericht achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.